• Hunor Magyar

Szív a vasút, áll a MÁV


Ha a Balaton Franciaországban, Németországban vagy Ausztriában lenne, akkor mennyi idő alatt lehetne eljutni oda a 100 kilométerre lévő fővárosból vasúton?


Aki utazott már ezekben az országokban a meghökkentően pontos, kényelmes, tiszta, klimatizált vonatokon, az pontosan tudja a választ: legfeljebb 40 perc alatt. Hiszen mégiscsak az ország legfontosabb turisztikai célpontja és a főváros közti rövid útvonalról van szó, amelyet a nyári időszakban tömegek vesznek igénybe.


Ehhez képest Magyarországon a Balatonra lejutni jó esetben is kétszer ennyi idő.

Franciaországban, Németországban vagy Ausztriában a vonatok az ilyen kiemelten fontos szakaszon 200 kilométer per órás sebességgel közlekednek, amit az tesz lehetővé, hogy az ottani kormányok nem üres stadionokra költik a közpénzt, hanem korszerű vasúti technológiára. Magyarországon sem a szerelvények minősége, sem a pálya kialakítása nem teszi lehetővé, hogy ilyen tempóval utazzunk.


Ennél csak az rosszabb, hogy a gyakorlatban még ezt a lomha menetidőt sem tudja kiszámíthatóan, fennakadások nélkül, üzembiztosan teljesíteni a MÁV. Tegnap például két órát vesztegeltek a vonatok Székesfehérváron.


A hivatalos magyarázat szerint: több biztosítóberendezés meghibásodása miatt kellett a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa és a Székesfehérvár-Tapolca vonalakon közlekedő járatokon 60-150 perc késést elviselniük az utasoknak.


Tehát két órás késés egy 100 kilométeres távon, amit amúgy 40 perc alatt kéne teljesíteni!

Meghibásodás előfordulhat máshol is, de Franciaországban, Németországban vagy Ausztriában valahogy mégsem fordul elő, vagy ha mégis, akkor nagyon-nagyon ritkán. Magyarországon lényegében minden nap. Késés, csúszás, álldogálás, veszteglés, vánszorgás: az a magyar vasút.


A kormány dolga az lenne, hogy költsön erre a területre. Költ is. 950 milliárd forintot! Csak éppen nem a magyar embereket érintő személyszállítás fejlesztésére, hanem a kínaiak európai terjeszkedését segítő, soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vonal korszerűsítésére.


Ja, meg persze a felcsúti kisvasútra.